Trykk her for å komme tilbake til forsiden

Storefri og utstyr, en beskrivelse





Denne siden vil gi en grundig innføring av det utstyret som finnes ombord på Storefri, hva som er nødvenig for en langturseiler og hva som bare er kjekt å ha.

Storefri er en 31 fots "Granada" som ble bygget i 250 eksemplarer. Båten vår ble bygget i 1979 og er derfor ferdig med puberteten. Den har et soverom, do, og et kombinert rom med kjøkken/stue/kontor, fordelt på ca 7 kvadratmeter totalt. Den har terrasse og fastmontert utemøblemang som tåler en vannsprut.

storefri_fuglepers.jpg (18832 bytes)
Storefri - en Grenada 31, 1979 modell

Båt

Storefri er en Granada 31, 1979 modell. Båten er konstruert av Jan Kjærulf og bygget ved Gesten Glassfiber i Danmark. Hun er en typisk bermudarigget sloop med finnekjøl. Riggen har to salingshorn og dobble undervant.

 

Data:

Dyptgående 1,80 meter
Bredde 3,05 meter
Lengde 9,45 meter
Deplacement 4200 kg
Kjølvekt 2100 kg (finnekjøl)

 

Vår erfaring er at Granada 31 egner seg godt for langturseiling. Båten er meget sjødyktig, oppfører seg meget godt i all slags vær, også i storm og 8 meter bølger. Hun seiler relativt raskt i forhold til størrelsen sin, tar god høyde, men vi må reve tidligere enn andre tyngre båter for å unngå at hun blir for logjerrig. Storefri har lystall 1,11, noe mange mener er for lavt.

Storefri har god plass til å være en 31 foter. Vi har bodd 4 gutter ombord her snart et år, og til tider har det vært 6 fastboende. Dette har fungert knirkefritt på tross av at ikke alle av oss har tatt med lærdommen vi fikk av mor; re sengen og rydd rommet ditt!

Vår kjære seilbåt er utstyrt med motor. Volvo Penta MD 7 13hk, med seildrev 110S. På drevet sitter en 3-blads foldepropell i bronse. Motoren er noen år gammel, men vi overhalte den totalt før avreise Norge. Den tikker fortsatt, og vil gjøre det i mange år til med godt stell. En pålitelig motor er godt å ha på langtur. Det vil allikevel alltid skje uforutsette ting med en motor på en slik tur. Pakninger og reservedeler til de fleste slitasjedeler er derfor helt nødvendig. Storefri har en dieseltank på 35 liter, så ekstra dieselkanner var nødvendig på lengre strekk.

morris_motor.jpg (15229 bytes)

Seilene er hjertet på enhver seilbåt. Vi har en god seilgarderobe. Fullspilet storseil fra Doyle, 94-mod. Rullegenoa og hardvindsfokk fra Elvström, nye sommeren 99. Vi har to spinnakere, en eldre Gran og en splitter ny Aker. Begge triradiale. Genoa og storseil er klart de mest benyttede seilene, men også hardvindsfokk og spinnakerene har vært gode å ha. De eneste seilene ombord som virkelig har hatt et hvileår er stormfokken og tryseilet. Heldigvis.

Arthur1_2.jpg (11525 bytes)

Vann. På en seiltur som Storefri har gjennomført trengs det mye av dette. På tross av gode konkurenter er vann det fludiumet det har blitt drukket mest av det siste året. Vi installerte to ståltanker på Storefri i tillegg til den eksisterende myktanken. Vannkapasiteten ombord er derfor på 285 liter. På de lange havstrekkene var allikevel dette ikke nok for å være på den sikre siden. Vi regner et totalt forbruk på 3 liter per mann per dag. Dessuten er vi ganske konservative på hvor lang tid vi kommer til å bruke på seilasen. Vi hadde derfor med oss ekstra vann på kanner. På Storefri gikk vi aldri tom for vann, ikke i nærheten. Men vi opplevde å gi vann til en annen seilbåt som var tom.

På et år har vi gått mye på do. Allikevel finnes det ikke septiktank ombord på Storefri. Vi har brukt toaletter i land der det har vært tilgjengelig, ellers har vi rett å slett latt være. (Det har vært toaletter tilgjengelig overalt hvor vi har funnet det upassende å spyle møkka rett til sjøs). For langturseilere mener vi septikktank er totalt unødig. Den ene ståltanken ombord på Storefri kan enkelt konverteres til en 50 liters septiktank for seiling i hjemlig skjærgård. (Anbefales som en engangshendelse). Vi monterte nytt toalett ombord før avreise.

Utstyr

Det finnes uendelig mye utstyr som man gjerne skulle hatt med seg på langturseiling. Det er to hovedfaktorer som bestemmer hva som til slutt blir med; penger og plass. Det som selvfølgelig må prioriteres er sikkerhetsutstyr.

Det vi hadde med oss av utstyr var som følger:

Redningsflåte: Zodiac Coaster SY Classe V, 6 personer.
Forhandler: Flåteservice Østlandet A/S.

Nødpeilesender: Jotron Tron 45s, 406 MHz, Cospas/Sarsat EPIRB.
Forhandler: Jotron Electronics.

ali_noedpeiler.jpg (10861 bytes)

Drivanker: Vi fikk faktisk bruk for vårt drivanker under en høststorm i Biscaya. Det beste skal være falskjermdrivanker, men hovedregelen er jo større jo bedre. Pass på å fest en svivel mellom drivanker og tau! Les om forskjellige måter å ri av en storm på. Jo bedre forberedt du er, dess mindre redd blir du når du havner oppi det! Båten tåler mer enn du tror.

VHF: Skanti, Type TRP 2500.

GPS: Vi har to håndholdte GPS'er ombord. Garmin GPS 12 XL er førstevalget, og Garmin GPS II Plus fungerer som reserve.

gps.jpg (12915 bytes)

Vindinstrument, logg og dybde: Silva Wind Data og Silva Sea Data, Digitale.
Forhandler: Aker Seil.

Kart: Vi kjøpte brukte kart av tidligere langturseilere. Vi baserte oss på kopierte kart, noe som fungerte utmerket, det blir også langt billigere. Allikevel ville vi ha skikkelige Admiralty Charts for utvalgte områder. Vi har også Pilot-bøker som vi mener er meget praktiske. De gir førstehånds informasjon om alle havner og interresante bukter. Har funnet mange perler ved hjelp av disse bøkene. (Kopiering av kart kan man gjøre underveis når man møter andre langturseilere).

Navtex: TARGET NAVTEX NASA Marin. Mottar værmeldinger fra kyststasjoner opptil 400 nm fra kysten. Har dekningsområde i hele verden.

Satelittelefon: Nera Worldphone Marin. For publisering av reisebrev til havs og også en ekstra sikkerhet, (dessuten en dyr direktelinje hjem til mor).
Produsert av Nera, abonnement hos MOBIQ - Telenor.

telefon1_2.jpg (15484 bytes)

Autopilot: Navico Corus Tillerpilot, TP 300 CX, for båter opptil 42 fot. Ble anskaffet før siste atlanterhavskryss og har gjort livet mye enklere. Vi hadde en Autohelm 1000, men den tålte ikke vann og druknet i storm i Biscaya etter 3 uker.
Importør: AS Kelvin Hughes.

Anker og kjetting: Vi har et 10 kg Bruce, et 20 kg Stokkanker og et 20 kg Danforthanker. Det ankeret vi foretrekker fester vi til 50 meter med 10 mm kjetting. Godt anker og lang tung kjetting er din beste forsikring når du ikke ligger i havn. Det gjør du aldri i Karibien. Pass på at du kjøper anker og kjetting av god kvalitet, det finnes dårlige kopier.

m_og_l_anker.jpg (16680 bytes)

Jolle/Dinghy: En Zodiac med 4 hk Yamaha har fraktet oss til og fra båten. God jolle er luksus. Vår lakk som en sil men gjorde allikevel jobben.

Vindmølle: Furl Matic FM 910. Produserer 6 A ved 10 m/s. Vår eneste strømprodusent ved siden av motoren.
Forhandler: Sunwind.

Fiskestang: En Versitex havfiskestang og en Penn Reels Special Senator snelle har gitt oss mange fiskemiddager. Den største fisken vi fikk, en 1.5 m lang King Fish på ca. 30 kilo, var nok til å mette mer enn 50 venner! Ville aldri ha vært foruten! 

mornadorado.jpg (9368 bytes)  morrismalin2.jpg (8518 bytes)  deesfisk2.jpg (10462 bytes)

CD-spiller og Radio: JVC RDS 40x4 W. Hva skulle vi gjort uten?

Datamaskin: En Compaq Armada 4160T har klart seg gjennom året. Mange PC'er kommer bare halvveis rundt en slik tur før det blir for mye fukt. Vi har vært flinke til å pakke inn alt vårt elektroniske utstyr i vanntette bokser, og vi har tidvis også brukt silisiumsilikat for å absorbere fuktighet.

Digitalkamera: Et Olympus C-920 Zoom har vi brukt til å ta over 3000 bilder med. En uvurderlig skatt! Et utvalg av bildene ser dere på våre reisebrev.

Skipsklokke: Vi har hatt med oss en liten skipsklokke (bjelle) på turen. Den er god til å hilse velkommen, eller å si hadet med. Utkonkurerer helt klart en vanlig tute! Enhver langturbåt bør være utstyrt med en liten skipsklokke som klinger i bølgene.
Forhandler: Olsen Nauen Klokkestøperi, Tønsberg.

klokkeoglua1.jpg (14759 bytes)

Hva vil vi ha med oss neste gang?

Vi har klart oss utmerket med det vi har hatt, men vi kunne ha klart oss uten mye av det vi har hatt også. Allikevel er det noen ting som vi har merket oss som er veldig greit å ha.

SSB radio, for komunikasjon mellom båter, kystradiostasjoner over hele værden og private værtjenester er kjekt å ha, men det koster litt. Den kan med spesielle programmer også brukes til sending av e-mail, lasting av værkart og diverse ekstra funksjoner. En håndholdt VHF har både en sikkerhetsmessig funksjon som en praktisk og behøver ikke koste alt for mye. Solcellepaneler er umåtelig praktiske i sydlige strøk, og vil garantert være med på vår neste tur. Det mest karakteristiske langturseilerutstyret er kanskje vindror. Det styrer deg i alle retninger på vinden (så lenge det er vind). Vi har liten erfaring med vindror, men noen av oss fikk prøve det da vi seilte sammen med S/Y Lua et par måneder. Genial oppfinnelse som frigir utrolig mye tid ved roret uten at du behøver å bekymre deg for strømforbruket. Fåes i forskjellige prisklasser og med forskjellige patenter. Hør med erfarne brukere om hvilke som fungerer best.

 


nextelogo.gif (3330 bytes)

 

[Forsiden] [Siste reisebrev] [Båt & utstyr] [Om dette eventyret]
[Våre sponsorer] [Skriv til oss]